Stejně jako celkový pohled na rozvoj města Rosice, je třeba řešit i jednotlivé malé projekty. Pod malým projektem si představuji například opravy nebo výstavbu chodníků. Výstavba nových chodníků je většinou poměrně bezproblémová. Naopak jejich opravy jsou zřejmě problematické, protože jich mnoho neprobíhá. Tady je třeba přidat více na úsilí.

Níže je ukázka toho, co rozhodně není dobrou vizitkou našeho města.

Obrázek č. 1 je focen několik hodin po dešti a i přesto je zde stále patrná vodní plocha. Je pravda, že taková kaluž jistě potěší mnoho dětí a při procházce po náměstí je to cákající zpestření. O mnoho méně to potěší např. rodiče těchto dětí, kteří jdou po dešti právě do města, kde by bláto a kaluže být nemusely.

kaluže na náměstí

Obrázek č. 2 je chodník, který pamatuje patrně velmi mnoho. O jeho „věk“ tady nutně nejde, jde jen o to soustředit se na to, aby chodníky sloužily skutečně ke svému účelu – tedy k tomu přejít suchou nohou z místa A do místa B.

chodník na 1. května

Výše uvedený terén může být náročný i pro zdravého člověka. Po chodnících by však měli být schopni chodit např. rodiče s kočárkem, nebo malé děti, které chůzi ještě zcela neovládají, nebo třeba senioři, kteří mají svá fyzická omezení a nerovný terén je pro ně problém.

Jiný problém v tomto případě je, že jde o pozemek nepatřící městu. To ovšem neznamená, že chodník není města, a že ho nemusí nebo nemůže udržovat či opravovat.

Problematiku chodníků je třeba pojmout v několika bodech:

  1. Roztřídit chodníky podle jejich kvality
  2. Komunikovat s provozovateli např. inženýrských sítí (plánované stavby)
  3. Naplánovat obnovu dle stáří, kvality chodníků a souběhu s ostatními akcemi města
  4. Dbát na opravy chodníků po malých stavbách (např. přípojky k rodinnému domu)
  5. Pravidelně aktualizovat stav chodníků
  6. Realizovat i drobné opravy (např. několik metrů čtverečních)
  7. Trvat na co nejvyšší kvalitě, a tedy i životnosti díla od dodavatelů
  8. Dostat pozemky pod komunikacemi (silnice i chodníky) do majetku města

Budeme prosazovat rekonstrukce a dílčí opravy chodníků. Považujeme za nutné zapracovat na této infrastruktuře tak, aby byla pro obyvatele v dobré kondici a aby chodníky ve skutečně dezolátním a přežitém stavu reálně neexistovaly.

Libor Dvořák